Урок № 1 (гр.16/20)

 01.09.2022

Урок № 1

Тема: Закон України про захист прав споживачів.

Права споживачів згідно Закону України  «Про захист прав споживачів»

          Незважаючи на те, що більшість українців знають про те, що як споживачі товарів і послуг вони мають право на захист своїх прав, але далеко не всі споживачі знають свої права і вміють ними користуватися.

Згідно статті 9 Закону України «Про захист прав споживачів» (надалі – Закон) споживач має право обміняти непродовольчий товар належної якості на аналогічний у продавця, в якого він був придбаний, якщо товар не задовольнив споживача за формою, габаритами, фасоном, кольором, розміром або з інших причин не може бути ним використаний за призначенням.

Однак, при цьому слід пам’ятати, що товар обміняють за таких умов:
– з моменту покупки пройшло не більше 14 днів (не рахуючи дня покупки), якщо триваліший строк не оголошений продавцем;
– товар не використовувався та збережено його товарний вигляд, споживчі властивості, пломби, ярлики, а також розрахунковий документ, виданий споживачеві разом з проданим товаром;
– товар не входить до переліку товарів, що не підлягають обміну, що затверджується Кабінетом Міністрів України.

Якщо на момент обміну аналогічного товару немає у продажу, споживач має право або придбати будь-які інші товари з наявного асортименту з відповідним перерахуванням вартості, або розірвати договір та одержати назад гроші у розмірі вартості повернутого товару, або здійснити обмін товару на аналогічний при першому ж надходженні відповідного товару в продаж. Продавець зобов’язаний у день надходження товару в продаж повідомити про це споживача, який вимагає обміну товару.

При розірванні договору купівлі-продажу розрахунки із споживачем провадяться виходячи з вартості товару на час його купівлі. Гроші, сплачені за товар, повертаються споживачеві у день розірвання договору, а в разі неможливості повернути гроші в день розірвання договору – в інший строк за домовленістю сторін, але не пізніше семи днів.

Крім того, кожен товар має свій гарантійний термін, протягом якого продукт повинен нормально працювати або використовуватися. Гарантійний строк зазначається в паспорті на продукцію, на етикетці або в будь-якому іншому документі. Для харчових продуктів та іншої продукції, споживчі якості якої згодом можуть погіршуватися, встановлюється термін придатності, який зазначається на етикетках, упаковках або інших документах. Цей термін придатності і вважається гарантійним терміном. Термін придатності обчислюється від дати виготовлення. У той же час, на такі сезонні товари, як взуття, одяг та інші вироби гарантійний строк обчислюється з початку відповідного сезону.

На продукцію, на яку гарантійні строки або строк придатності не встановлено, споживач має право пред’явити продавцю (виробнику, виконавцю) відповідні вимоги, якщо недоліки було виявлено протягом двох років, а стосовно об’єкта будівництва – не пізніше десяти років від дня передачі їх споживачеві.

Якщо товар виявився неякісним, то згідно зі статтею 8 Закону, у разі виявлення протягом встановленого гарантійного строку недоліків споживач має право вимагати:
1) пропорційного зменшення ціни;
2) безоплатного усунення недоліків товару в розумний строк;
3) відшкодування витрат на усунення недоліків товару.

При виявленні недоліків у товарі необхідно звертатися до продавця.

Продавець або виробник зобов’язані прийняти товар неналежної якості, видати документ, що підтверджує одержання товару, і задовольнити вимоги споживача на підставі письмової заяви, яка подається в двох примірниках. Один примірник заяви залишається у споживача – з відміткою продавця або виробника, датою прийняття заяви, прізвищем, ініціалами та посадою працівника, який прийняв заяву, другий залишається у підприємства.

Слід пам’ятати, що при здачі в гарантійний ремонт товару, необхідно правильно і в повній мірі оформити документи з обов’язковим зазначенням дати, описом заявленого дефекту і зовнішнього вигляду виробу (до найменшої подряпини), терміном усунення дефекту і датою повернення. При виникненні питань, необхідно уточнювати незрозумілі пункти. Ставлячи свій підпис, споживач погоджується на запропоновані йому умови.

При цьому, необхідно вимагати від продавця (в письмовій формі) видачу аналогічного товару з обмінного фонду магазину на час ремонту вашого виробу.

Доставка великогабаритних товарів і товарів вагою понад п’ять кілограмів продавцю, виробнику (підприємству, що задовольняє вимоги споживача) та їх повернення споживачеві здійснюються за рахунок продавця, виробника (підприємства, що задовольняє вимоги споживача).

Беручи товар після ремонту, перевіряйте його справність, комплектність і цілісність прямо на місці. Якщо виявлено невідповідність або виникли будь-які інші дефекти – не слід приймати такий товар, а необхідно вимагати повного усунення недоліків.

Якщо товар неможливо полагодити, то сервісний центр видає акт про те, що товар має істотний недолік, який виник з вини виробника (продавця, виконавця), або фальсифікований. У цьому випадку споживач має право за своїм вибором вимагати від продавця або виробника:
1) розірвання договору та повернення сплаченої за товар грошової суми;
2) заміни товару на такий же або на аналогічний з числа наявних у продавця (виробника), товар.

Істотний недолік – недолік, який робить неможливим чи недопустимим використання товару до його цільового призначення, виник з вини виробника (продавця, виконавця), після його усунення проявляється знову з незалежних від споживача причин і при цьому наділений хоча б однією з нижченаведених ознак:
а) недолік взагалі не може бути усунутий;
б) його усунення потребує понад чотирнадцяти календарних днів;
в) він робить товар суттєво іншим, ніж передбачено договором.

Варто пам’ятати, що вимоги споживача не будуть задоволені, якщо продавець (виробник, виконавець) доведуть, що недоліки товару виникли через порушення споживачем правил користування товаром або його зберігання.

 Домашнє завдання: скласти конспект уроку.


Немає коментарів:

Дописати коментар